Snabbfakta

    • Sundbyberg

Ansök senast: 2024-06-28

Säkerhetsskyddsadministratör

Publicerad 2024-04-29

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning.
Som säkerhetsskyddsadministratör erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom säkerhet, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning.
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.
Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål.
Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet.
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
– är du en av dem?
Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se)

Till vår enhet Tillsyn säkerhetsskydd söker vi nu en Säkerhetsskyddsadministratör.

Om tjänsten

Vi söker en säkerhetsskyddsadministratör till Tillsyn säkerhetsskydd. Vi söker dig som vill bidra till att skydda elförsörjningen i Sverige och därigenom Sveriges säkerhet.
Enheten Tillsyn säkerhetsskydd tillhör avdelning Säkerhet och beredskap.
Enheten ansvarar för tillsyn av säkerhetsskyddet inom elförsörjning och dammanläggningar.

Dina arbetsuppgifter.

Som säkerhetsskyddsadministratör kommer du att arbeta gentemot företagen i elförsörjningen och dammanläggningar och hantera registerkontroller och säkerhetsskyddsavtal i Svenska kraftnäts it-system. Tjänsten innebär därutöver att du bedömer om underlag är förenliga med säkerhetsskyddslagstiftningen. Du stöttar hela enheten med administrativa uppgifter samt deltar i viss mån med annan handläggning av ärenden.
Du har löpande kontakter med externa parter och bidrar därutöver med utveckling av enhetens verksamhet.
I rollen som säkerhetsskyddsadministratör kommer du exempelvis att arbeta med:

  • handlägga registerkontrollansökningar och säkerhetsskyddsavtal från privata aktörer inom elförsörjningen och dammanläggningar,
  • ansvara för administration och posthantering kopplat till vissa ärenden inklusive diarieföring, viss handläggning av ärenden,
  • hantera signalskyddsutrustning och kryptografiska funktioner,
  • i viss utsträckning ansvara för att inventera och registrera säkerhetsskyddsklassificerade handlingar,
  • ha kontakter med externa verksamhetsutövare om underlag och handlingar,
  • samt i övrigt bistå i funktionens övriga arbete med att utveckla processer, rutiner och arbetssätt.

Svenska kraftnät arbetar med att utveckla uppdraget som tillsynsmyndighet över säkerhetsskyddet inom elförsörjning och dammanläggningar. Området är i ständig förändring varför vi som myndighet ständigt behöver utveckla arbetssätt och rutiner. Tillsynsområdet är ett av det viktigare för Sveriges säkerhet.
Du kommer till en omväxlande vardag där du blandar självständigt arbete med arbete i team samt i kontakt med externa parter. Teamet för registerkontroll finns inom samma enhet som tillsynsverksamheten och det finns på sikt möjlighet att arbeta närmare denna verksamhet.

Enheten.
Inom enheten Tillsyn Säkerhetsskydd finns det team som genom hantering av registerkontroller och säkerhetsskyddsavtal bidrar till att säkerhetsskyddet hos enskilda verksamhetsutövare inom elförsörjningen eller med dammanläggningar uppfyller regelverkens krav. Du kommer till en engagerad grupp med kollegor som har olika bakgrunder och erfarenheter som tillsammans hanterar de löpande arbetsuppgifterna men som också utvecklar verksamheten. Du behöver ha en väl utvecklad kommunikationsförmåga och vara uppdaterad inom området. Du företräder Svenska kraftnät i kontakter med andra tillsynsmyndigheter, verksamhetsutövare och andra intressenter.

Om dig

Personliga egenskaper:

För att bli framgångsrik i befattningen som säkerhetsskyddsadministratör behöver du vara självgående och noggrann.
Du är strukturerad i ditt arbete och kan stundtals hantera stora mängder information i både tal och skrift.
Du har viljan att driva utvecklingen inom ramen för registerkontroller och vid behov i andra delar av teamets ansvarsområden och tar ett stort ansvar för ditt arbete och förhåller dig ständigt till sekretess och tystnadsplikt.
Givetvis är du prestigelös och kan ta tag i olika arbetsuppgifter för att hjälpa dina kollegor i teamet, enheten och avdelningen.
I denna rekrytering kommer mycket stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav:
Du har genomgått eftergymnasial utbildning såsom YH t.ex. säkerhets- och trygghetskoordinator eller andra kvalifikationer som Svenska kraftnät bedömer som likvärdiga.

Vidare har du:

  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet.
  • En god förmåga att hantera digitala system.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Meriterande krav: 

  • Erfarenhet av att arbeta på statlig myndighet.
  • Erfarenhet av administrativt arbete.
  • Erfarenhet av arbete inom säkerhetsskydd.
  • Erfarenhet av arbete med sekretessbelagda uppgifter.
  • Erfarenhet av arbete med signalskydd. 

Bra att veta

  • Placeringsort; Sundbyberg.
  • Arbetet utförs huvudsakligen på plats i Sundbyberg.
  • Publiceringsdag:        2024-04-29.
  • Sista ansökningsdag: 2024-05-17.
  • Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.

Kontakta gärna följande personer för mer information:

Rekryterande chef  Ylva Söderlund, tel. 010-475 82 44.
Ansvarig rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49.
Fackliga representanter är;
Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77.
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Liknande jobb

Publicerad: 2024-05-08
  • Boden
  • Heltid
Publicerad: 2024-04-25
  • Kristianstad
  • Heltid