Ansök senast: 2025-01-10

Program- och projektadministratör

Publicerad 2024-11-11

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som projekt-och programadministratör erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov planerar Svenska kraftnät att bygga 7000 kilometer stamnätsledningar den kommande 20-årsperioden. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

Om tjänsten
Rollen som projekt-och programadministratör är ny inom Svenska kraftnät vilket innebär stora möjligheter för dig som vill vara delaktig i utvecklingen av din roll. Som projekt- och programadministratör har du ett viktigt ansvar i att stödja och avlasta projekt- eller programledare med framför allt administrativa arbetsuppgifter. Rollen innebär stort eget ansvar så din förmåga att självständigt planera och utföra ditt arbete samt fatta beslut inom dina ansvarsområden är viktig. Du känner dig trygg i att författa dokument, administrera och arbeta i flera olika system och kan strukturera upp ditt egna arbetssätt för att hålla ordning och reda på projektets/ programmets dokumentation genom hela livscykeln.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Skapa ordning och reda genom strukturerad och noggrann administration med hög servicegrad.
  • Samordning, planering, uppföljning och kommunikation av aktiviteter inom projekt och program.
  • Administrera interna och externa möten samt skriva protokoll.
  • Skapa och upprätthålla effektiva rutiner avseende rapportering och uppföljning samt bistå och genomföra rapportering för projekt och program.
  • Administration i stödsystem såsom Alfresco, Projektverktyget (Antura), W3D3 och UBW (Unit4) för projektet/programmet.
  • Diarieföra projektets dokumentation i myndighetens diarium.

Vi är en organisation under förändring vilket innebär att du har stor möjlighet att påverka verksamheten. Det ingår i tjänsten att delta i verksamhetsutveckling på enheten och sektionen och du kan vid behov leda utvecklingsaktiviteter inom programmet eller enheten.

Du kommer att bli placerad vid avdelning anläggningsinvesteringar under sektion projektkontoret och enhet projekt- och programstöd. Enheten är under utbyggnad och har idag sju anställda och 15 konsulter med varierad bakgrund, ålder och kön. Enheten består av stöd till projekt-och programverksamheten och innefattar olika roller som exempelvis tidplanerare, riskkoordinatorer och projektekonomer. Enheten arbetar både direkt i projekten samt övergripande på programnivå.

Om dig

Rollen som administratör kräver att du är duktigt på att strukturera upp ditt arbete  och att du är van vid att arbeta enligt tydliga processer. Du kan planera ditt arbete väl och har lätt för att hålla deadlines. Du samarbetar väl med såväl interna som externa kollegor med ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Vi vill även att du har förmågan att ta initiativ och har lätt för att skapa nya relationer samt ser gärna att du tänker nytt och framhåller nya idéer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav

  • Gymnasieexamen
  • Rollen kräver minst 3 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av att ha självständigt arbetat som projekt-/ programadministratör eller annan motsvarande roll i komplexa program/projekt med många parallella projekt och med många interna och externa intressenter.
  • Minst 3 års arbetslivserfarenhet av att arbeta med MS Office program som Excel, Word och Powerpoint
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift

Meriterande krav

  • Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete från energibranschen eller från anläggnings- och infrastrukturprojekt
  • Erfarenhet av arbete i projektverktyget Antura eller liknande projektverktyg
  • Erfarenhet av arbete i UBW (Unit4) eller liknande system
  • Erfarenhet av att följa och arbeta i processer 

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg eller Luleå.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid /// #LI-DNI
  • Resor förekommer i denna tjänst.
  • Sista ansökningsdag 2024-11-25. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning.


Kontakta gärna rekryterande chef Eva Jönsson, tel. nr. 010-475 87 66 alternativt ansvarig rekryterare Anna Charles, tel. nr. 010-475 99 81. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, tel. nr. 010-475 87 72 och Mikael Hedenheim, ST, tel.nr. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.

Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet.

Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.

För anställning i säkerhetsklass 1 och 2 krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning: https://www.svk.se/sakerhet-och-beredskap/sakerhetsskydd/personalsakerhet/ ””

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: https://www.svk.se/jobba-har/var-arbetsplats/

Liknande jobb