Ansök senast: 2025-02-17
Processledare för request & knowledge
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Processledare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT-jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Vi är i dag ca 600 personer på IT och vi kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer.
Om tjänsten
Som Processledare ansvarar du för att vidareutveckla och optimera Svenska kraftnäts nyetablerade processer för beställningar och kunskapshantering (Request Management och Knowledge Management). Med fokus på att förfina och fortsätta etablera effektiva arbetssätt, är du med och säkerställer både kvalitet och leverans. Du bidrar dagligen till att skapa framgångsrika processer som hjälper till att säkra Sveriges elförsörjning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Coacha och stödja förvaltningarna i deras processarbete.
- Leda relevanta möten såsom att identifiera behov och formulera krav som leder till relevanta och effektiva beställningar.
- Informera och utbilda medarbetare för ökad kännedom om process och förmåga att skapa och använda kunskapsartiklar
- Mäta, följa upp och rapportera nyckeltal för din process för att säkerställa kvalitet och effektivitet.
- Utforma och genomföra utbildningar för dina processer för att stärka kunskap kring IT-processerna hos verksamheten
att stärka kunskap kring IT-processerna. - Skapa och uppdatera stödmaterial som mallar och checklistor.
- Vara kravställare för/mot förvaltningen av stödsystemet (ServiceNow) för att stödja processbehoven inom request och knowledge.
- Samverka med de andra processledarna för att utveckla ITSM-processerna och strategiska initiativ.
- Inom request: Hantera och bevaka det totala flödet av beställningar, effektivisera beställningshanteringen och driva införandet av nya beställningsbara artiklar i ITSM-systemet.
- Inom knowledge: Aktivt arbeta för att kunskapsartiklar skapas av förvaltningar och används av supportfunktioner och användare för snabbare och effektivare svar på frågor, avhjälpning av fel eller som stöd i utförande av rutiner.
Du kommer vara del av enheten ”IT Driftprocesser och leverans” som ligger under avdelningen IT Infrastruktur och drift. Enheten ansvarar för de operativa ITSM-processerna och förvaltningen av ServiceNow.
Genom utbildningar och omvärldsbevakning kan du fördjupa din kunskap och växa i din roll. Du kan även utforska andra ITSM-processer och delta i etableringen av nya, vilket skapar en dynamisk och stimulerande arbetsmiljö där dina idéer verkligen räknas.
Om dig
Vi söker dig med självledarskap, som är trygg i dig själv och som har förmågan att driva förändring och har vana av att kommunicera med olika målgrupper. En lösningsfokuserad inställning är viktig för att snabbt identifiera och hantera problem som uppstår och för att hitta gemensamma lösningar. Att vara strukturerad och ha förmåga att planera ditt arbete noggrant är avgörande för att hålla tidsplanen och nå i mål.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare ser vi att du har en eftergymnasial examen inom IT, systemvetenskap eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Du bör även ha:
- Minst 2 års aktuell erfarenhet av utveckling och förvaltning av processer inom ramen för ITIL.
- Arbetslivserfarenhet av rollen som request manager (eller motsvarande).
- ITIL-certifierad på minst foundation-nivå.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Meriterande
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
- PM3 genom exempelvis arbetslivserfarenhet och certifieringar.
- Agila arbetssätt.
- Processledning inom relevant process.
- Arbete med ServiceNow.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
- Sista ansökningsdag är 2025-01-02. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid
I denna rekrytering samarbetar Svenska kraftnät med IDG Recruitment. För frågor kring tjänsten och rekryteringsprocessen, välkommen att kontakta rekryteringskonsult Alexandra Tihinen, telefon 070-447 92 24, alexandra.tihinen@foundryco.com eller Maria Sahlén, rekryterare hos Svenska kraftnät, maria.sahlen2@svk.se.
Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
#LI-DNI