Ansök senast: 2024-12-01
Enhetschef fysisk säkerhet
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Enhetschef fysisk säkerhet erbjuds du ett av Sveriges viktigaste fastighetsjobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning.
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.
Gemensamma funktioner stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap samt fastighet och hållbarhet.
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
– är Du en av dem?
Om tjänsten
Fastighetsavdelningen ansvarar för att leverera kontor och tekniska lokaler som innehåller attraktiva och ändamålsenliga arbetsplatser inkl. relevanta stödtjänster med en professionell organisation som är proaktiv och alltid redo att hantera nya förutsättningar. Svenska kraftnäts kontor förhyrs genom olika fastighetsägare men Svenska kraftnät äger också vissa förrådsfastigheter som avdelningen ansvarar för. Avdelningen ansvarar även för att etablera nya lokaler samt att säkerställa en god fysisk säkerhet för våra kontor och anläggningar. Fastighetsavdelningen består av tre enheter som leds av varsin enhetschef. Enhetscheferna ingår, tillsammans med avdelningens fastighetskoordinator, i avdelningens ledningsgrupp som leds av avdelningschefen.
Enheten består av nio medarbetare, varav två team, samt resurser för bevakning och reception som arbetar på huvudkontoret, Bevakningscentralen och ute på anläggning.
Arbetsuppgifter
I rollen ingår följande arbetsuppgifter:
- Fortsätta arbetet med den goda gruppsammanhållningen och
kommunikationen med andra enheter. - Ansvara för samtliga leveranser samt fortsätta utveckla arbetssätt och metoder inom enheten.
- Leverera på mål och aktiviteter i det strategiska arbetet inom avdelningen och enheten.
- Följa upp medarbetarnas och enhetens arbetsmiljö och leveranser.
- Ansvara för och följa upp enhetens avtal, budget, fakturor och prognoser.
Organisationen är i en utvecklingsfas, vilket kräver ett målmedvetet engagemang att styra den enligt det strategiska resonemanget som finns på Svenska Kraftnät och på avdelningen. Därför finns det stora möjlighet att forma en enhet i utveckling och i samband med det utveckla sig själv och avdelningen.
Om dig
Personliga egenskaper.
Vi söker en lyhörd ledare som skapar tillit, coachar medarbetare och driver enhetens utveckling framåt för att uppnå gemensamma mål. Det är av vikt att du uppvisar ett moget ledarskap och agerar med gott omdöme.
Du ser till helheten och tar hänsyn till det större perspektivet, förstår din ledarroll och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut utifrån vad som blir bäst för avdelningen och Svenska kraftnät som helhet. Du säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för berörda parter. Du är en trygg ledare, har goda erfarenheter av att bygga team och samverkan samt att verka för långsiktiga relationer inom och utom den egna verksamheten. Viktigt att du kan föregå med ett gott exempel i kommunikation med andra. Att du förhåller dig väl till den statliga värdegrunden och ledarskapskriterierna på myndigheten.
Sist men inte minst krävs att du kan vara ett föredöme som ledare i att bemöta såväl medarbetare som andra enheter/funktioner på ett vänligt och professionellt sätt.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Skallkrav.
Utbildning;
Relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet inom försvars- eller säkerhetsbranschen.
Du skall även ha:
- Arbetat i försvars- eller säkerhetsbranschen i minst 8 år.
- Har erfarenhet som teamledare.
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
- Körkort (B).
- Goda kunskaper i Microsoft office.
Meriterande:
- Har tidigare chefserfarenhet med personalansvar.
- Ledarskapsutbildning.
- Säkerhetsskyddsutbildning (ex. säkerhetsskyddschef).
- Kunskap inom Säkerhetslagen.
- Tidigare erfarenhet av förvaltning av tekniska säkerhetssystem.
- Erfarenhet av arbete med säkerhetskänslig verksamhet.
- Erfarenhet och förståelse av processen vid upphandlingar av varor och tjänster enligt LOU eller LUF.
- Erfarenhet av avtalsförhandlingar.
- Erfarenhet från statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete, finns men eftersom det är höga skyddsvärden i verksamheten så kommer mycket av arbetet att behövas utföras på plats på kontoret.
- Resor kan förekomma i tjänsten, men i begränsad omfattning.
- Publiceringsdag: 2 oktober 2024.
- Sista ansökningsdag: 23 oktober 2024.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning, utan provanställning.
Personlighetstest kommer att genomföras på slutkandidaterna.
Kontakta gärna följande personer för mer information;
Rekryterande chef Christoffer Denkert, tel. 010-350 90 80.
Ansvarig rekryterare Lennart Jansson, tel. nr. 010-350 91 49.
Fackliga representanter är;
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.