Snabbfakta
-
- Luleå
- Umeå
- Heltid
- Konsultuppdrag
Kategorier:
- Produktion och processteknik
Ansök senast: 2025-04-14
Vi söker inköpare till våra kontor i Umeå och Luleå
Trafikverket vill vara leverantörernas förstaval och samtidigt göra den bästa affären.
Som inköpare bidrar du till att utveckla marknaden och samhällsvärde för medborgarna och staten genom att verka inom entreprenadaffären och affärer kopplat till tekniska konsulter. Vill du vara med på vår utvecklingsresa, där ambitionsnivån är att vara en professionell beställare i världsklass?
I rollen som inköpare ansvarar du för att genomföra affärer och säkerställa att Trafikverkets inköp är affärsmässiga samt att interna och externa föreskrifter och regler efterlevs. Du kommer att arbeta med operativt inköp, vara en del av ett inköpsteam samt stödja våra kvalificerade inköpare. Du arbetar självständigt med avrop och förnyad konkurrensutsättning. I arbetet ingår det att effektivisera och förbättra våra arbetssätt och uppföljning, erfarenhetsåterföring och kvalitetsarbete är en viktig och naturlig del i ditt arbete. Du motiveras av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten genom att samverka med andra.
Arbetsuppgifterna innefattar bland annat att:
- utföra avrop och förnyad konkurrensutsättning
- delta vid upphandling av nya ramavtal för att säkerställa att kraven är utformade för att kunna göra avrop på bästa vis
- initiera leverantörsdialoger
- agera affärsstöd till interna kunder inför och under upphandling
- kontinuerligt arbeta med förbättring av arbetssätt och metoder
Vill du ta ett större ansvar finns det möjligheter att delta i olika uppdrag i vår verksamhet, exempelvis avtals- och leverantörsutveckling eller att självständigt driva utvalda objektspecifika upphandlingar.
Hos oss får du arbeta på en inköpsavdelning med ca 35 medarbetare, där vi har både bred erfarenhet och hög kompetensnivå. Vi har en god sammanhållning där alla delar med sig och stöttar varandra. Vi jobbar i mindre team med fokus på medarbetardriven utveckling. För oss är det viktigt att vi har roligt på jobbet och gemensamma aktiviteter är ett naturligt inslag i vår vardag.
För att lyckas och trivas i rollen är du kommunikativ och duktig på att förmedla information. Du är självgående, kundfokuserad och har en god samarbetsförmåga. Du drivs vidare av att leverera resultat och är lösningsorienterad för att hitta den bästa affären. Du motiveras av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten genom att samverka med andra.
Vi söker dig som har:
- en eftergymnasial utbildning inom inköp, teknik, anläggning, juridik eller dig som har annan utbildning tillsammans med erfarenhet som vi sammantaget bedömer som likvärdig
- god förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift.
Det är önskvärt och ses som meriterande om du även har:
- kunskaper inom entreprenadjuridik AB/ABT/ABK och AMA
- erfarenhet av offentlig upphandling alternativt av inköp inom anläggning eller infrastruktur
- erfarenhet av infrastruktur- eller anläggningsprojekt
- kunskaper inom LOU/LUF.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! I denna rekrytering kommer urvalstester att användas som en del i urvalet. Intervjuerna är planerade att hållas v.18 och v.19
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
På Inköp och logistik har du möjlighet att påverka effektiviteten, innovationen och produktiviteten i Sveriges transportsystem. Du är en del av den största beställaren i branschen, med en årlig uppdragsvolym på närmare 65 miljarder kronor. Tillsammans med dina kollegor driver du värdeskapande förändringar och bidrar till nya smarta lösningar för såväl medborgare som företag.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.