Ansök senast: 2025-03-31
Projektledare verksamhetsprojekt
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som projektledare verksamhetsprojekt erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom verksamhetsutveckling. Ett jobb som innebär att du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning.
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Välkommen till Finansavdelningen och Verksamhetsutveckling. Vi ansvarar för både det stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för verkets ledning, samt den operativa verksamheten i sitt löpande arbete och beslutsfattande, att Svenska kraftnät ska kunna nå sina mål.
Inom avdelning Finans ingår funktionerna som arbetar med styrning, planering och uppföljning, samordning, redovisning, utveckling och stöd.
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
– är Du en av dem?
Läs mer om vår arbetsplats här:
Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se)
Om tjänsten
För oss handlar verksamhetsutveckling om att se helheten när vi utvecklar organisationens olika förmågor.
Som projektledare och generalist kommer du att leda och driva verksamhetsutvecklingsinitiativ över hela Svenska kraftnät. Du kommer att agera i roller som projekt-, delprojekt- eller uppdragsledare. Rollen ställer krav på förmåga att driva projektarbete samtidigt som du behöver kunna anpassa styrning och ledning till vad som blir effektivast i det enskilda fallet för att nå uppsatta mål och resultat.
Du ska ha arbetat i projekt med IT-delar, men fokus i den här rollen ligger på verksamhetsnytta.
Typiska arbetsuppgifter är
- Leda och driva olika initiativ inom verksamhetsutveckling. Du kan till exempel få driva en förstudie för att bereda vägen för ett implementationsprojekt; driva uppdrag inom utveckling av en styrmodell eller digitalisering av ett funktionsområde eller så kan du projektleda implementationen av en ny systemlösning, inklusive framtagning av processer och samarbetsfora.
- Arbeta med förändringsledningsperspektiv kopplat till uppdrag du driver.
Eftersom enheten är under uppbyggnad finns det stora möjligheter att påverka rollens innehåll och arbetsuppgifter. Rollen ställer krav på förmåga att driva arbete framåt samtidigt som du behöver kunna anpassa prioritering och utveckling till vad som blir effektivast i det enskilda fallet. Då Svenska kraftnät fortsatt är under kraftig tillväxt behöver du kunna hantera snabba förändringar.
Du har möjlighet att bidra till sektionens och verkets utveckling genom att initiera, leda eller delta i olika interna uppdrag.
I rollen som projektledare för verksamhetsutvecklingsprojekt tillhör du sektionen Verksamhetsutveckling. Sektionen i sin tur tillhör avdelningen Finans vars uppdrag samlar funktioner som arbetar med styrning, stöd, utveckling och samordning.
Sektionen Verksamhetsutveckling består idag av ett team samt två enheter, med sammanlagt 25 medarbetare.
Du kommer att jobba i sektionens Team.
Sektionen Verksamhetsutveckling är en verksgemensam, strategisk, styrande och stödjande funktion inom tre olika arbetsområden: verksamhetsutvecklingsprojekt, projektstyrning samt processtyrning.
Om dig
Personliga egenskaper.
För att trivas i rollen tror vi att du som person har ett driv som innebär att du sätter igång aktiviteter, uppnår resultat och har mod att hålla i och stå upp för ditt och andras arbete. Du har förmåga att skapa goda relationer och samarbeten och gör det genom att skapa engagemang, delaktighet och samsyn.
Vidare har du ett helhetsperspektiv där du ser sakers långsiktiga betydelse och kan väga samman information och göra korrekta avvägningar och prioriteringar.
Du förstår hur olika delar i en verksamhet hänger samman och arbetar för gemensamma metoder och arbetssätt.
Sist men inte minst är det viktigt att du har en god pedagogisk förmåga och kan göra svåra samband lättförståeliga och att du även har en mycket god förmåga att administrera.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.
Skallkrav.
Vi söker dig med flerårig, avslutad högskoleutbildning som civilekonom / civilingenjör eller motsvarande.
Dessutom har du:
- Minst 10 års arbetslivserfarenhet av att leda verksamhetsutvecklingsprojekt i större organisationer.
- Minst 10 års erfarenhet av workshopledning i tvärfunktionella sammanhang inom större organisationer.
- Goda kunskaper om projektmodeller, projektverktyg och de processer som kan styra projektarbetet.
- God pedagogisk förmåga.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
- Mycket goda kunskaper i svenska.
Meriterande.
- Minst 5 års erfarenhet av att arbeta med PPS som projektstyrningsmetod.
- Projektledarcertifiering enligt IPM, PMI eller liknande.
- Certifiering inom förändringsledning, PROSCI eller liknande.
- Arbetat inom offentlig verksamhet.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
- Resor kan förekomma i denna tjänst i viss utsträckning.
- Publiceringsdag: 30 Januari 2025.
- Sista ansökningsdag: 21 Februari 2025.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provanställning.
Kontakta gärna nedanstående personer för mer information;
Teamledare Brit den Biggelaar, tel. 010-475 98 05
Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49
Fackliga representanter.
Annika Ingeborn, SACO, telefon 010-475 87 72
Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.