Ansök senast: 2025-03-28
Controller Systemutveckling
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Välkommen till Finansavdelningen. Vi ansvarar för både det stöd och expertunnande som skapar förutsättningar för att Svenska kraftnät ska kunna uppfylla sitt uppdrag och nå sina mål. Inom avdelning Finans ingår funktionerna som arbetar med planering, uppföljning, samordning, redovisning, verksamhetsutveckling och stöd.
Tjänsten är placerad på Styrnings- och uppföljningsenheten vilken bland annat svarar för verkets planerings- och uppföljningsprocess, långsiktiga finansiella prognoser, riskhantering, finansiella analyser och beslutsunderlag. Enheten svarar för både stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för ledningen och verksamheten att fatta väl underbyggda beslut och därigenom nå sina mål.
Om tjänsten
Svenska kraftnät har startat ett projekt med mål att utveckla ett förbättrat stöd för vårt arbete med budget, prognos och analys. Vi behöver stärka projektet med en controller som kommer att delta i arbetet med systemutveckling och verka som det sammanhållande kittet mellan projektet och verksamheten. Detta innebär att du som controller kommer att ha en aktiv roll i utformandet av enkla och användarvänliga lösningar som ger relevanta beslutsunderlag till organisationen. Du kommer att delta i arbetet som metodstöd med behovsanalys, processutveckling, informations- och begreppsmodulering, kravhantering och upphandling. I den rollen blir du viktig för att säkerställa en korrekt hantering av ekonomifrågorna.
Utmaningen i rollen är att projektet går ut på att ersätta dagens två moduler för verksamhetens- och projektens budget och prognoshantering med en helt ny modul.
Om dig
Personliga egenskaper.
För att trivas i rollen ser vi att du är engagerad, proaktiv och prestigelös. Du tar initiativ och hittar lösningar, är strukturerad och noggrann. Du har även en god kommunikativ förmåga, är pedagogisk och har en vilja att dela med dig av dina kunskaper utifrån verksamhetens behov. Du är genuint intresserad av ett gott samarbete med andra inom såväl Finansavdelningen som inom Svenska kraftnät i stort och förstår ditt bidrag till det.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Skallkrav.
Utbildning som civilekonom eller liknande.
Vidare har du:
- Erfarenhet av systemutveckling inom området och att aktivt ha deltagit i ett
eller flera liknande utvecklingsprojekt med lyckat resultat. - Kunskap om projektredovisning och uppföljning.
- Goda kunskaper i svenska både i tal och skrift.
Meriterande:
- Erfarenhet av energibranschen.
- Arbete i större och komplexa organisationer.
- Erfarenhet av controllerarbete.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50%, när arbetet så tillåter.
- Resor i tjänsten kan förekomma.
- Publiceringsdag: 2025-01-27
- Sista ansökningsdag: 2025-02-17
- Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provanställning.
För mer information kontakta gärna följande personer:
Rekryterande chef Catarina Bredbo tel. 010-475 80 63
Rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49
Fackliga representanter är:
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.