Work-life balance är ett uttryck som blivit allt vanligare på senare år. Vad är egentligen det viktiga med att balansera livet och jobbet? Äldre generationer har klarat sig fint med att dedikera sitt liv till arbetet, men guldklockans tid är över. Yngre generationer prioriterar livet utanför jobbet mycket högre än generationerna innan.
Ett tydligt exempel är just att lön inte längre är den viktigaste parametern för studenter och akademiker utan kommer på en tredjeplacering enligt en undersökning gjord av Academic Work 2017. Först kommer en bra chef, för att följas upp med trevliga arbetskollegor och bra stämning på jobbet. De mjuka värdena har alltså blivit mycket viktigare. Att få en ledig dag i veckan istället för löneförhöjning är någonting som blivit allt mer attraktivt. Vi värderar alltså tiden utanför arbetsplatsen högre än någonsin.
1. Förstå vad balans egentligen betyder
Vad är egentligen balans för dig? Ta dig en funderare vad du faktiskt tycker är viktigt för dig. Balans betyder inte alltid häften på vardera sida. Står du exempelvis på ett ben och lutar dig åt vänster har du förmodligen någorlunda balans ändå. Bli alltså inte för stressad om jobbet behöver mer uppmärksamhet en period. Du kommer kunna prioritera andra områden längre fram. Genom att förstå vad balans betyder för dig, kan du lättare få in nedan resterande punkter.
2. Koppla bort dina apparater
Väldigt enkelt, koppla bort teknologin när du går från jobbet. Prova också att när du kommer hem faktiskt stänga av helt och hållet och läs i en bok istället en stund. Då laddar du om batterierna för ”life-delen”. Det kan kännas som att mailnotiserna inte gör någonting, att du kan parkera det till dagen därpå. Men hur ofta händer det egentligen inte att du svarar snabbt, även fast klockan är efter åtta?
3. Schemalägg personliga händelser
Är du en sådan som jobbar över mycket, antingen för att du trivs så mycket med ditt arbete att du vill, eller att det helt enkelt är mycket att göra. Se då till att faktiskt schemalägg dina personliga händelser. Saker så som träningspass, middagar med sin partner är lätta att lägga åt sidan för ”viktigare” saker, om de inte är faktiskt schemalagda. Det kan kännas svårt att prioritera dessa om du just nu är inne i en karriärsresa, men du kommer tacka dig i framtiden.
4. Leja bort hushållssysslor
Om du har förutsättningarna med ekonomiska medlen som ger dig lite cash över, är ett bra användningsområde att se till att ditt markarbete görs utan att du behöver stå och skrubba, eller fixa i trädgården. Genom att låta någon annan göra det, kan du fokusera på det du tycker är viktigt. Prioritera tid med vänner och familj, träning eller varför inte just det projektet du brinner för just nu. Work-life balance betyder inte bara att du ska prioritera ”life”.
5. Sätt tydliga regler
Ibland behöver en helt enkelt göra förutbestämda regler, genom dessa har du ett förhållningssätt till hur du ska balansera arbete och livet. Exempelvis, om du bestämmer att du inte under några omständigheter kommer jobba under en helg. Genom att sätta regler måste du helt enkelt se till att de efterföljs, antingen genom hur du disponerar din tid, eller vilka projekt du åtar dig.
6. Sträva inte efter perfekt
Ingen är perfekt, så sträva inte heller att vara det i alla lägen. Detta betyder ju då definitivt inte att du ska slarva eller göra saker halvdant, men ibland har vi lite väl svårt att släppa iväg någonting. Vi vill alltid prestera på topp och visa våra kunskaper, men i princip allt vi gör kan alltid bli liiite bättre. Tänk istället vad som är good enough och våga släppa iväg det.
7. Jobba smartare, inte ”längre”
Ett vanligt fenomen är att känna sig duktig om du spenderar mycket tid på jobbet, det betyder att du vill någonstans, är driven eller liknande. Bort tappas dock det egentligt viktiga. Vad är ”produkten” av allt ditt jobb, och hur lång tid tog det egentligen att slutföra? Här kommer smartare, inte längre in i bilden. Se till att bestämma hur lång tid en speciell uppgift får ta - och se till att prioritera din tid på det som är viktigt, snarare än vara med i möten du kunde ha hoppat över. När vi pratar kring ämnet work-life balance pratas det ofta om 80/20 regeln, eller Paretos princip. Där 20 procent av orsaken står för 80 procent av resultatet. Med detta menas då att du helt enkelt ska vara smartare i din arbetsfördelning, fokusera på det som ger bäst resultat istället för att försöka göra Allt.
8. Ta vara på det arbetsgivaren ger dig
Har du möjlighet att träna på arbetstid, eller har fria arbetstider/platser, se då till att faktiskt utnyttja dem. De är till för att din arbetsgivare vill att du utnyttjar dem, annars hade de inte funnits. Det finns nämligen ingenting som säger att en arbetsgivare måste ge dig någonting, egentligen inte ens kaffet.
9. Lämna jobbet på jobbet
Likt punkten kring dina apparater. Är du inte egenföretagare får du inte extra utdelning av att konstant tänka på ditt jobb eller dina uppgifter. Extra stjärnor i himlen tjänar du inte på i din work-life balance. Dock vill det inte säga att om du kommer på någonting revolutionerande ska du bara stänga av det och kasta det åt sidan. Men skicka ett mail kring din tanke till din jobbmail, så du kan ta tag i det tagen efter. Din hjärna behöver återkoppling, ge den det.
10. Ditt jobb är inte på liv och död (ja, i de flesta fallen i alla fall)
Vi har en tendens att stressa upp oss mycket på jobbet, med uppgifter som kanske inte alltid är på liv och död. Men vår hjärna får det att kännas som att jorden kommer gå under om det där projektet eller koden går snett. Ta saker med lite av en klackspark, det kommer lösa sig.
Tyckte du denna artikel var intressant?