Text framtagen i samarbete med Trafikverket
Vad krävs för att bygga en komplex vägtunnel som Marieholmsförbindelsen? Häng med Stein och Hanna på jobbet och ner i tunneln, så får du veta mer.
De berättar om resan från plan till färdig tunnel, där 55 000 fordon färdas varje dag. Ett spännande uppdrag, som ger förutsättningar för tillväxt i en hel region. Det kräver allt från nära samarbeten till avancerad teknik.
– Vi är helt beroende av människor. Så den största utmaningen är egentligen att få alla att dra åt samma håll, säger Stein.
Enligt Hanna var sänkningen av tunnelelementen det roligaste momentet. Men det bästa med att bygga Marieholmstunneln var att vara en del av teamet.
– Det roligaste är att få vara med överhuvudtaget, med alla duktiga och kompetenta kollegor som man får träffa, speciellt för mig som kommer direkt från högskolan.
Hur har ni det på jobbet, Trafikverket?
Filmen är en del av en serie, där reportern Kalle hänger med elva av våra medarbetare i deras dagliga utmaningar. Med dem pratar han om digitalisering av transportsystemet, och om hur vi hanterar fornlämningar när vi bygger. Han får också veta hur vi planerar 25 år fram i tiden, och hur arkitektur påverkar social hållbarhet. Sist men inte minst – hur kaffet i automaten smakar.
Se Trafikverkets På väg till jobbet-filmer på Youtube:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLCYiAAOUWtV8N9Zi3093bnLpUWBm-4Yjw